On sitä hommaa sittenkin riittänyt.  Kirjallisuustutkielman palautuksen jälkeen kiersin eri laitoksilla hakemassa kokonaisuusmerkintöjä.  Minulla kun on noita suoritettuja opintoja hullun paljon, niin oli pantava niitä vähän järjestykseen.  Opiskelin aikoinaan biologian ja soveltavan biologian (se virallinen sivuaineeni) lisäksi yleistä teologiaa, ympäristönsuojelua, kehitysmaatietoa, historiaa, musiikkitiedettä ja satunnaisesti vähän sitä sun tätä...  Se oli virkistävää ja antoi paljon voimia virallisiin opintoihin!  Ylimääräisistä opinnoista huolimatta olisin ehtinyt valmistua, elleivät muut asiat olisi menneet pieleen.  Nyt on hauska naureskella opintoviikkomäärälleni :-)

Laitoskierroksen jälkeen tapasin tuutoropettajan, jonka kanssa aloimme käydä läpi, millä lailla minun kannattaisi ottaa tutkinto ulos.  Tulimme siihen tulokseen, että otan ensin ulos kanditutkinnon ja sitten maisteritutkinnon.  Näin minun on ehkä helpointa päästä jatkamaan, jos joskus haluan vaikka suorittaa toisen tutkinnon.  Siinä keskustellessamme opettaja hoksasi yht'äkkiä, että jos haluan kandiksi, kirjallisuustutkielma on arvosteltava kanditutkielmana - ja minun on suoritettava kypsyyskoe myös siitä!  Saimme viime hetkessä kiinni jo töistä lähtevän k.tutkielman tarkastajan ja pääsin - jälleen - tekemään kypsyyskoetta.  Arvatkaa, kiinnostiko se kello neljä iltapäivällä???  Ei varmaan kiinnostanut opettajaakaan, joka joutui jäämään vahtimaan minua!

Tänään on sitten asioiden järjestely jatkunut.  Pää on ihan sekaisin!