Otin polkupyörän esille, putsasin sitä ja öljysin. Minulla ei ole aavistustakaan, miten polkupyörä öljytään, joten suihkin vain ompelukoneöljyä joka paikkaan, joka liikkui. Kädet haisevat yhä. Polkupyörähommasta tuli sitten mieleeni  esitellä teille työkalut, jotka omistan.

Tein joskus muutaman linnunpöntön, mutta siinä minun nikkarointitaitoni sitten ovatkin. Tai olivat, ehkä en enää osaisi senkään vertaa. Näillä työkaluilla ripustetaan tauluja seinälle ja ruuvataan asioita paikalleen ja joskus maalataan tuoli.

Vasemmalla on hyvin tarpeellinen vasara. Sillä laitetaan nauloja seinään ja joskus hakataan eyelettejä kortteihin. Silloin pitää muista kunnon alusta, ettei vuokra-asunnon lattiaan jää jälkiä. Vasaran vieressä on jonkinlaiset pihdit. En muista, mitä olen niillä tehnyt. Sitten tulee ruuvimeisselisarja, jonka ostin, kun läksin kotoa 20 vuotta sitten (jestas, voiko siitä olla niin kauan!). Siinä on iso ja pieni tavallinen ruuvimeisseli (sellainen, jossa on vain viiva) ja yksi ristipääruuvimeisseli. Ristipääruuvit eivät käänny tavallisella meisselillä ja päinvastoin. Olen kokeillut.

Keskellä kuvassa on puukko. Sellaistakin tarvitsee joskus. Sen oikealla puolella on pensselit, joita käytetään, kun halutaan tuolista erivärinen. Laitimmaisena oikealla on jokin, jonka nimeä en enää muista. Sillä irrotan pesukoneen letkun seinästä ja laitan sen taas takaisin. Letku kulkee keittiön "oven" edestä ja vieraat kompastelisivat siihen. Itse olen oppinut sitä väistämään, joten yleensä letku on paikallaan.

Oikealla alhaalla on esimerkkejä nauloista ym. joilla laitetaan erilaisia juttuja seinälle. On olemassa nauloja, ruuveja, pultteja ja muttereita. Naulan minä muistan: sitä lyödään vasaralla. Ruuvi on sellainen, jossa on kierteet. Sitä EI SAA lyödä vasaralla, sanoi isä ja repi vähän hiuksia päästään. Ruuvi pitää siis kiinnittää ruuvimeisselillä, vaikka se olisi haettava kaukaa ja vasara olisi ihan vieressä.

Sitten on vielä ne pultit ja mutterit. Niitä minä en erota toisistaan. Tai en siis muista, millaisia ne ovat. Toinen niistä muistuttaa Pentagon-rakennusta. Masi-sarjiksessa on sen kuva seinällä, voit katsoa sieltä. Toista minä en nyt muista ollenkaan. Mutta luultavasti laatikossa, jossa pidän kaikkia työkalujani, on myös joku pultti ja mutteri.

Hauskaa viikonloppua!