Linkki Savon Sanomiin, josta löytyy jo juttua paraatista: http://www.savonsanomat.fi/

Sota ei ole kiva, sanon minä, jonka ei ole koskaan tarvinnut sitä nähdä. Itsenäisyyspäivän paraati oli äsken täällä Kuopiossa ja se herätti minussa yllättäviä tunteita. Sotilaita ja sotakoneita ei tarvitse nähdä oikeastaan koskaan, joten maailman sotaisa todellisuus pysyy kaukana. Ajattelen järkyttyneenä sitä, että miljoonille maailman ihmisille sotilaat ja seet ovat normaali osa arkielämää! Sitä ei pysty millään käsittämään.

Läksin torille jumalanpalveluksen jälkeen. Jo kauan ennen paraatin alkua torin laidat alkoivat täyttyä ihmisistä. Kadun varret oli aidattu. Minä kiersin torin suosiolla ja löysin hyvän katselupaikan vanhan hautausmaan luota, jossa hautausmaa nousee kadun vieressä pari metriä katutason yläpuolelle. Siitä näki tosi hyvin ihmisten yli ja siinä sotilaat ja koneet olivat jo ryhmittyneet alkuasemiin. Soittokunta ja mahdollinen muu torilla tapahtuva ohjelma vain jäi kuulematta.

Huomasin, että sotahelikopterit ovat kaikkein pelottavin asia minulle. Toisen sijan jakavat tasapuolisesti tankit ja hävittäjät. Yli lentäneet helikopterit olivat juuri sellaisia kuin monissa painajaisissani, joissa lapsuuskotiini hyökätään. Tuntuu, että ne etsivät minua ja nimenomaan satuttaakseen minua. Miksi joku haluaisi tappaa minut? Siinä ei ole mitään järkeä ja silti helikopterit haluavat tehdä niin minulle.

Ajattelin kaikkia niitä ihmisiä, jotka elävät tällaisen pelon keskellä. Ajattelin myös niitä suomalaisia, jotka ovat eläneet tällaiset asiat läpi joskus. En ymmärrä, miten siitä selviää.

Kaksi ihmistä on kertonut minulle pelkäävänsä hävittäjien tai pommikoneiden ääntä. Toinen on syntynyt Viipurissa ja molemmat ovat olleet pommitusten aikaan vauvoja. He ovat sitä mieltä, että pelko on peräisin noilta ajoilta. Se iskostui heihin jo vauvana.

Valmistautuminen lähtöön

Musta-asuiset olivat pelottavia. Olin kuulevinani, että he olisivat laivastoa.

Nämä olivat kuulemma maanpuolustusjärjestöjä.

Ne pelottavimmat tankit.

Oli siellä paljon muutakin, jota en enää yrittänytkään kuvata. Aivan uusia juttuja minulle oli mm. auto, jonka lavalla oli valtava, liikuteltava tee se itse -silta. Näin senkin pienen robottiajoneuvon, jolla etsitään tai räjäytetään miinoja.

Paraatin loputtua kansi alkoi vaeltaa torille tai kotiinsa.